Koken wordt tegenwoordig bijna net zoveel beïnvloed door trends als mode. We zijn voortdurend op zoek naar iets nieuws. Nieuwe ingrediënten, nieuwe manieren van koken en nieuwe manieren om onze gerechten te presenteren.

Voor ons bij AEG is zoeken naar trends een tweede natuur. Wat als we de volgende allernieuwste trend zouden ontdekken, net voordat het bij het grote publiek bekend wordt, en we kunnen zorgen dat mensen nieuwe, toekomstige smaken onder de knie te krijgen?

De smaak van morgen

De trends

Ga voor purper

Wanneer het gaat over groenten eten, is purper het nieuwe groen van 2019. We zien het in bietenwortels, paarse zoete aardappelen en de hibiscus-bloem – elk rijk aan anthocyanen, een natuurlijke antioxidant. Niet alleen gezond maar ook zeer smaakvol.

Gepoft en gepopt

Wat poft er in 2019? Quinoa, amarant en sorghum. Deze granen zullen uit verwarmde pannen poffen. Gepofte granen worden reeds gedurende eeuwen bereid met de eenvoudigste methoden, zoals bijvoorbeeld het simpele proces van popcorn poffen.

Umami

Het is trendy in Japan en in 2019 zal het overal trendy zijn. Het is smaakvol en eenvoudig en een van de vijf basissmaken van de menselijke tong. Umami is natuurlijk aanwezig in vele ingrediënten zoals tomaten, miso, vlees en champignons.

Oude graansoorten

Oude graansoorten zijn niet nieuw maar ze zullen dit jaar zeker te vinden zijn op de borden van de mensen. In tegenstelling tot moderne maïs en rijst bleven deze granen over de eeuwen heen grotendeels hetzelfde en bevatten ze onder andere rogge, spelt, quinoa, gerst, zwarte rijst, kamut en boekweit.

Sous-vide

Sous-vide zal trendy zijn in 2019. Maar wat is het? Kort gezegd is het een kookmethode waarbij vacuüm afgesloten voedsel gestoomd wordt op de perfecte temperatuur. Het is de technologie die gebruikt wordt in de chicste restaurants en geeft een ongeëvenaarde structuur aan eten en voorkomt te gaar koken.

Zero waste koken

Mensen worden zich meer en meer bewust van afval. Niet enkel een trend in 2019 maar een nieuwe manier van denken op lange termijn. Van kop tot staart en van wortel tot stam, hoe kunnen we alle delen van een product benutten en gebruiken? Met een beetje techniek en veel creativiteit kan je fantastische smaken creëren van delen die anders verspild worden.

Vlees zonder vlees

Nemen op planten gebaseerde proteïnen het over? Als je de sociale media en zoekopdrachten bekijkt is dit zeker het geval. Meer en meer mensen zijn op zoek naar gezonde alternatieven voor vlees zonder aan smaak of structuur in te leveren.

Andere trends om in de gaten te houden

Er zijn nog heerlijkere trends in aantocht. Zwart is altijd stijlvol. En in 2019 zal het ook stijlvol zijn als het over koken gaat. Zwartgekleurd voedsel zal trendy zijn. Klassieke technieken zoals fermenteren en konfijten zullen een sterke comeback maken en Instagram zal overspoeld worden met cloud-eieren. Taste of Tomorrow brengt je alle nieuwste trends wanneer ze doorbreken.

over het project

We werken samen met een groep van experten om de voedseltrends voor 2019 te voorspellen. Ons team van experten – gaande van een gegevenswetenschapper tot trendwatchers, een journalist en chefs – doorploegde het internet en zocht naar elke smaak die een trend kan worden in onze keuken. Het resultaat zijn 15 trends voor 2019 om van te watertanden, gaande van koken met nieuwe technieken en trendy kleuren tot vernieuwende smaken en gerechten.

Wie wist dat purper dit jaar dé kleur op onze borden zou zijn? Of dat gepoft voedsel in onze keukens zou binnenkomen? Van deze 15 trends namen we er zeven waarbij we jou niet alleen zullen helpen bij het bereiden, maar je zullen helpen om ze werkelijk onder de knie krijgen op nieuwe en opwindende manieren.

Met AEG nodigen we je uit om de smaken van morgen vandaag onder de knie te krijgen.

Trendselectie

Google Trends en Social Searcher werden gebruikt om een diepgaand inzicht te verkrijgen in het gedrag van een bevolking en geeft aanwijzingen wanneer er mogelijk een voedseltrend aanbreekt.

Google Trends
Gebaseerd op het zoekvolume van bepaalde sleutelwoorden, werd Google Trends gebruikt om een mogelijke trend te identificeren. Door een deel van de 3 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google te analyseren , met een bijzondere aandacht voor de voorbije 12 maanden, werden 15 trends gekozen als de Tastes of Tomorrow.

Sociale zoekmachine
De sociale zoekmachine “Social Buzz” werd gebruikt om de trend te bevestigen door gebruiksgegevens van sociale media aan te leveren. Het maakt gebruik van een open API-toegang voor Twitter, Facebook, Google+, YouTube, Instagram, Reddit, Daily Motion, Tumblr, Vimeo, VKontakte en Flicker om te onderzoeken hoe vaak een specifiek sleutelwoord vermeld werd in een bepaalde periode.

Het expertenpanel

Naast een grondige gegegvensanalyse speelden onze experten een belangrijke rol bij het onderzoeken en identificeren van de smaken van morgen. De experten – gaande van gegevenswetenschappers en trendwatchers tot journalisten en chefs – selecteerden de smaken gebaseerd op waarden zoals zoekgedrag en vermeldingen op sociale media.

DE JOURNALIST
Marti Buckley Kilpatrick
Buckley is afkomstig uit de VS maar woont in Spanje. Ze is journalist en de oprichter van de blog Travel, Cook, Eat. Ze schreef voor internationale tijdschriften zoals de New York Times, National Geographic, en Elle.

DE GEGEVENSWETENSCHAPPER
Lillian Piersson
Een toonaangevende expert op het gebied van grote gegevensbestanden en gegevenswetenschap. Lillian leert professionals en studenten om met gegevens te werken die ze nodig hebben om competitief te blijven in de hedendaagse, door gegevens aangedreven, economie.

DE CHEF
Heiko Antoniewicz
Heiko is een Duitse chef gespecialiseerd in vooruitstrevende culinaire technieken zoals moleculaire gastronomie en sous-vide. Deze chef kookt hemels en kookte voor kroonprins Harald van Noorwegen, koningin Elisabeth II en Angela Merkel.

DE FOODIE
Nina Olsson
Nina is een creatieve moeder uit Nederland en nodigt elke week duizenden volgers uit om haar te vergezellen in haar digitale keuken. Haar recepten zijn vegetarisch en veganistisch maar kunnen ook haar meer vleesetende volgers motiveren en inspireren.

DE TREND-EXPERT (AEG)
Sofia Andreasson
Sofia is een expert trendonderzoekster bij Electrolux. Ze ondersteunt projecten tussen designteams, is verantwoordelijk voor het leiden en uitvoeren van trendonderzoek, vertaalt, en past de verschillende trends toe bij de verschillende fases van het ontwerpproces.